Διαβάσαμε | "Μα τις χίλιες μπουκαπόρτες!"... Ο Τεντέν και ο μύθος του Υπερπαιδιού

Διαβάσαμε | "Μα τις χίλιες μπουκαπόρτες!"... Ο Τεντέν και ο μύθος του Υπερπαιδιού

Ο Τεντέν είναι μύθος, μια επιτυχία που ενσάρκωνε χαρακτηριστικά τα οποία εξελίσσονταν κατά την διάρκεια ολόκληρης της περιόδου κατά την οποία σχεδιάζοταν. Ο αναγνώστης θα ανακαλύψει μέσα στο βιβλίο τα βαθύτερα αίτια της επιτυχίας του ήρωα του οποίου τα χαρακτηριστικά και οι μεταμορφώσεις τεκμηριώνονται με σαφήνεια.

“Επειδή ο Τεντέν συγχωνεύει δυο αντίθετες όψεις στην προσωπικότητα του, την εφηβεία και την ενηλικίωση, είναι ένας συμφιλιωτικός μύθος. Ρόλος του είναι να συνενώσει δυο γενιές με τα δεσμά της εμπιστοσύνης η οποία χάθηκε κατά την διάρκεια του πολέμου 1914-18 στην Ευρώπη”.
 


 

Φοράει παντελόνι του γκολφ, έχει ένα πορτοκαλί τσουλούφι και μπλέκει σε διεθνείς περιπέτειες.

Ο Τεντέν με τον αξιαγάπητο Μιλού (“Snowy” στο ορίτζιναλ) και τον ευέξαπτο Καπετάνιο Χάντοκ αποτελούν τον αγαπημένο κόμικ ήρωα του γράφοντα. Έχω διαβάσει όλα τα κόμικ και θεωρώ έγκλημα ότι ο Σπίλμπεργκ με τον Τζάκσον δεν μας έδωσαν την δεύτερη ταινία που μας είχαν υποσχεθεί. Ακόμα και σήμερα απολαμβάνω το καθαρό και μετρημένο σχέδιο του Hergé, τα απίθανα μπλεξίματα των χαρακτήρων, ενώ δεν γίνεται να μην γελάσω με τις εφευρετικές βρισιές του Καπετάνιου, με την κουφαμάρα του καθηγητή Τουρνεσόλ και με την αηδονίσια φωνή της Κασταφιόρε που σπάει τζάμια.
 


 

Όμως ο Τεντέν δεν είναι απλά ένα κόμικ που - λανθασμένα - θεωρούν κάποιοι για παιδιά. Έχει σκοτωμούς, έχει πολιτικές ιδέες, ξένα έθιμα και ιστορικές αναφορές. Το παρόν δοκίμιο αποτελεί μια ενδιαφέρουσα και διεξοδική μελέτη του συγγραφέα Jean-Marie Apostolides ο οποίος έχει εντρυφήσει στην μυθολογία του ήρωα. Κάνει μια βουτιά στην ψυχολογία του χαρακτήρα - και κατ’ επέκταση του δημιουργού, ενώ ξεκαθαρίζει τυχόν παρανοήσεις σχετικά με πολιτικές βλέψεις ή ιδέες.

Ο Τεντέν είναι ένας μύθος. Δεν έχει ιστορία, δεν έχει παρελθόν και τάσσεται πάντα υπερ των αδύναμων. Υπάρχει λόγος που η όψη του κυμαίνεται σε αυτή ενός παιδιού μα και ενός ενήλικα, χωρίς να ξεκαθαρίζεται ποτέ. Είναι ο απόλυτος ήρωας, το αιώνιο υπερπαιδί που κινείται στον χώρο, μα όχι στον χρόνο.

Δεν μαθαίνουμε ποτέ τίποτα για την οικογένεια του. Μοιάζει σαν απλά να υπήρξε. Με αυτό τον τρόπο έχει κερδίσει την ελευθερία του και είναι πλήρως απαλλαγμένος από τα δεσμά της οικογένειας. Είναι ένας άνθρωπος που έχει γυρίσει την πλάτη του στην πατριαρχία της εποχής και έχει επιλέξει την δική του οικογένεια: τον Χάντοκ, τους Ντιπόν κλπ.

Αυτά είναι μόνο μερικά που μπορείτε να ανακαλύψετε στο παρόν δοκίμιο.
 


 

Ανάμεσα σε άλλα, θα μάθετε:

Για τον συμβολισμό στο έργο του Hergé.
Για το τι εκφράζουν οι φιγούρες του τρελού επιστήμονα και του γελωτοποιού.
Πως τοποθετούνται και τι σημαίνουν τα τέσσερα στοιχεία της φωτιάς, του νερού, του αέρα και της γης.
Γιατί απουσιάζει πλήρως η σεξουαλικότητα, μα αν είσαι προσεχτικός θα την βρεις καμουφλαρισμένη.
Τι είναι το σύμβολο της ράβδου και του κύκλου στο σύμπαν του Hergé.
Χωράει η θρησκεία στον κόσμο του Τεντέν και με πιο τρόπο δομείται;
Ποιος επινόησε ποιον; Ο Hergé τoν Τεντέν ή μήπως το αντίθετο;

Το Τεντέν Και Ο Μύθος Του Υπερπαιδιού των εκδόσεων Μαμουθκόμιξ είναι ένα εξαιρετικό δοκίμιο. Μια ανάλυσης εις βάθος στον αγαπημένο μας ήρωα και τι τον κάνει τόσο σημαντικό. Κλείνω με μια παράγραφο από το βιβλίο:

Το υπερπαιδί είναι αθώο για τα δράματα του κόσμου. Μοιράζεται τον πόνο των αδυνάμων, συμπάσχει με τους δυστυχισμένους, είναι στο πλευρό των θυμάτων και των καταπιεσμένων. Σεβόμενος την ποικιλότητα των πολιτισμών, ταυτόχρονα σκεπτικιστής και γενναιόδωρος, ο Τεντέν είναι η επιφανής εικόνα της Δύσης τη στιγμή της παγκοσμιοποίησης των εμπορικών συναλλαγών. Καμία γλώσσα δεν είναι ξένη. Προσαρμόζεται στην ποικιλότητα των ηθών και των θρησκειών, αντιμετωπίζει οποιαδήποτε κατάσταση χωρίς να χάσει την ηρεμία του. Κύριος του εαυτού του, χωρίς κακή διάθεση, χωρίς εσωστρέφεια, αφουγκράζεται πάντα την ποικιλότητα του κόσμου.

“Προχωράμε καπετάνιε. Ίσως ανακαλύψουμε κανένα πηγάδι...”