"Φάντασμα στο Χιόνι", Αγγελική Ράδου

"Φάντασμα στο Χιόνι", Αγγελική Ράδου

Πληροφορίες

Τίτλος: Φάντασμα στο Χιόνι (Πνεύματα, Θρύλοι και Ταφικά Έθιμα στην Ιαπωνία)

Συγγραφέας: Αγγελική Ράδου

Εκδόσεις: Momentum

Ημ. κυκλοφορίας: 9/2019

Σελίδες: 196

 

Περίληψη

Μακριά μαύρα μαλλιά, λευκά κιμονό, τρομακτικά πρόσωπα, χέρια που προσκαλούν στον θάνατο... Από τη Δροσιά, την Πέτρα και το Χρυσάνθεμο, τα τρομερά παραδοσιακά φαντάσματα της Ιαπωνίας, μέχρι τη Σαντάκο του σύγχρονου Japanese Horror,η εικόνα του γιουρέι, του αρχετυπικού ιαπωνικού φαντάσματος, δεν έχει αλλάξει μέσα στους αιώνες. Από που όμως προέρχονται τα γιουρέι; Που κατοικκούν και γιατί δεν βρίσκουν ανάπαυση; Ξεκινώντας από τη Χώρα των Νεκρών και τα ταφικά έθιμα της Ιαπωνίας, το "Φάντασμα στο Χιόνι" μας προσκαλεί να περιπλανηθούμε σ' έναν κόσμο γεμάτο από δοξασίες και παραδόσεις, αρχαίους και σύγχρονους μύθους, μαρτυρίες και ιστορίες, για τα φαντάσματα και τα πνεύματα της ιαπωνικής λαογραφίας που διασχίζουν τα αιθέρια μονοπάτια του χρόνου, στοιχειώνοντας Ανατολή και Δύση.

Κριτική

Πως νιώθετε όταν ένα βιβλίο σας κεντρίζει το ενδιαφέρον από την πρώτη στιγμή που το βλέπετε, και καθώς το διαβάζετε η αίσθηση αυτή δικαιώνεται μέσα σας; Γνωστό συναίσθημα για τους περισσότερους από εσάς, είμαι σίγουρος! Ακριβώς έτσι, λοιπόν, ένιωσα και εγώ με το που πρωτοείδα το βιβλίο της Αγγελικής Ράδου, Φάντασμα στο Χιόνι, δικαιώνοντας με πλήρως στην αίσθηση αυτή που σας ανέφερα! Το Φάντασμα στο Χιόνι, πρόκειται για ένα βιβλίο έρευνας και καταγραφής των παραδόσεων, των θρύλων και της κουλτούρας των Ιαπώνων, όσον αφορά τους νεκρούς τους, τα πνεύματα και τον κόσμο, που ξετυλίγεται μέσα στις σελίδες του, από εκεί πέρα (anoyo) μέχρι τον κόσμο εδώ γύρω (konoyo). Πρωταγωνιστές σε αυτό το ταξίδι μεταξύ των δύο κόσμων, είναι τα γιουρέι (yurei) όπως αποκαλούνται, στο σύνολο τους τα φαντάσματα στην ιαπωνική παράδοση.

To Φάντασμα στο Χιόνι είναι ένα βιβλίο, που πέραν της θεματολογίας που αναλύει, με κέρδισε από την πρώτη στιγμή που είδα ότι κυκλοφόρησε, από το εξώφυλλο του ακόμα. Η μεταφυσικά απόκοσμη γυναικεία φιγούρα που δεσπόζει στο μέσον ενός χιονισμένου τοπίου (εδώ θα πρέπει να δώσουμε τα εύσημα στον Νίκο Γαϊτανόπουλο, ο οποίος το φιλοτέχνησε), καταφέρνει να σου δημιουργήσει μια έντονη θέλξη ως προς το περιεχόμενο που κρύβεται μέσα στις σελίδες του! Το βιβλίο, όπως προαναφέραμε, είναι μια καταγραφή πολιτισμικών στοιχείων και λαογραφίας, φιλτραρισμένο μέσα από θρησκείες, μύθους, θρύλους, προλήψεις και δεισιδαιμονίες, γύρω από την "κουλτούρα του θανάτου", την οποία οι Ιάπωνες έχουν εντάξει στην ζωή και την καθημερινότητα τους. Όλα αυτά, δοσμένα στον αναγνώστη μέσα σε από μια κατηγοριοποίηση που εκτείνεται σε οκτώ κεφάλαια και τα οποία προσπαθούν να καλύψουν το θέμα από όλες τις πλευρές και τις διαστάσεις του.

Διαβάζοντας θα καταλάβεις ότι η Αγγελική Ράδου έκανε πολύ καλή δουλειά και προπάντων αξιόλογη και ενδελεχή έρευνα. Αναλύει το ζήτημα των πνευμάτων, των νεκρών και των ταφικών εθίμων σε μια χρονική περίοδο που ξεκινάει από τις πρώτες καταγραφές ή και ακόμα πιο πίσω, με λαϊκές διηγήσεις και θρύλους που χάνονται στο παρελθόν, φτάνοντας μέχρι και σήμερα με αναφορές σε αστικούς θρύλους και προκαταλήψεις, απομεινάρια μιας γραμμικής εξέλιξης στην παράδοση και την καθημερινότητα των σύγχρονων Ιαπώνων. Το βιβλίο αγγίζει την νοοτροπία ενός λαού, ο οποίος είναι άμεσα συνυφασμένος με την πίστη, το τυπικό των τελετουργικών, τον σεβασμό προς το μεταφυσικό κόσμο, ενάντια σε σύγχρονες εκφάνσεις ορθολογισμού και αμφισβήτησης. Είναι τόσο έντονη η παραδοσιακή αντίληψη και συμπεριφορά (ακόμα και των σύγχρονων Ιαπώνων), που θα μπορούσε να προκαλέσει έντονη απορία σε πολλούς αναγνώστες, πως συνυπάρχουν η επιστήμη και η τεχνολογική εξέλιξη από την μία πλευρά και η προσκόλληση στον κόσμο του υπερφυσικού από την άλλη.

Όσον αφορά την δομή του βιβλίου, οι οκτώ βασικές κατηγορίες στις οποίες χωρίζεται βοηθάει να μπει το όλο θέμα σε μια σειρά για τον αναγνώστη, χωρίς να τον μπερδεύει, αντιθέτως να κάνει πιο απολαυστικό και ξεκούραστο το αναγνωστικό του ταξίδι στην μαγευτική χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Η έρευνα και τα στοιχεία που προκύπτουν από αυτή είναι δοσμένα εξαιρετικά από την συγγραφέα, αναδεικνύοντας τα με την απλή και άμεση γραφή της! Κατά την διάρκεια της ανάγνωσης δίνονται, όπου χρειαστεί, υποσημειώσεις για ότι κρίνεται απαραίτητο πως πρέπει να αναλυθεί εκτενέστερα ή/και να επεξηγηθεί. Επιπρόσθετα, τα κείμενα συνοδεύονται από πλήθος φωτογραφιών που περιλαμβάνουν εικόνες και ζωγραφιές  που καταφέρνουν να προσδώσουν στην ατμόσφαιρα του βιβλίου και να βοηθήσουν στην ακόμα καλύτερη κατανόηση του, μέσα από τις απεικονίσεις τους.

Είτε ασχολείσαι με την ιαπωνική κουλτούρα, είτε θα έρθεις σε επαφή για πρώτη φορά με αυτό το βιβλίο, το σίγουρό είναι πως το Φάντασμα στο Χιόνι θα σε δικαιώσει. Θα σε κάνει να ψάξεις ακόμα περισσότερο για στοιχεία τα οποία θα αναπτύσσονται μέσα στις σελίδες του και θα σε φέρει σε επαφή με έναν πολιτισμό πολύ διαφορετικό, στον οποίο ο σεβασμός και η υποχρέωση των ζωντανών προς τους νεκρούς τους είναι κάτι το οποίο ενυπάρχει μέσα στην καθημερινή ρουτίνα, ως μέρος της ιαπωνικής κουλτούρας. Φτάνοντας στο τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου, θα αγγίξεις εν μέρει και το "λογοτεχνικό" κομμάτι του, μιας και το βιβλίο κλείνει με μια σειρά σύντομων ιστοριών από την ευρύτερη ιαπωνική λαογραφία, με κάποιες από αυτές να μεταφράζονται για πρώτη φορά στα ελληνικά.

Το βιβλίο της Αγγελικής Ράδου με μάγεψε! Με έκανε να απολαύσω την ανάγνωση του μέσα από τον όμορφα δοσμένο και απολύτως κατανοητό τρόπο παρουσίασης του θέματος. Αν και δεν είναι ένα λογοτεχνικό βιβλίο, παρ' όλα αυτά είχε μια ατμόσφαιρα η οποία κατάφερε να με καθηλώσει μέσα σε κάθε σελίδα του! Σε αυτό –όπως είναι φυσικό- συντελεί από την μία η δημοσιογραφική ιδιότητα της συγγραφέως και η ενασχόληση της με τον χώρο της αναζήτησης και από την άλλη ένα ξεκάθαρο ταλέντο στην αφήγηση, δύο στοιχεία τα οποία συνδυαστικά μέτρησαν θετικά στο τελικό αποτέλεσμα. Δεν είμαι μελετητής της ιαπωνικής κουλτούρας, ούτε μπορώ να πω ότι έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα με αυτή, οπότε η θεματολογία του βιβλίου, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο η Αγγελική Ράδου στοιχειοθετεί τις πληροφορίες μέσα σε αυτό, το έκανε αυτόματα ένα από τα αγαπημένα μου και επίσης ένα από τα πιο ενδιαφέροντα βιβλία του 2019, μιας και ήταν αυτό με το οποίο έκλεισα αναγνωστικά την χρονιά που μας πέρασε…


 

Η Αγγελική Ράδου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979. Σπούδασε δημοσιογραφία κα εργάστηκε στα περιοδικά God & Religion και Press των εκδόσεων Τερζόπουλου και αργότερα στα περιοδικά Strange και Μυστική Ελλάδα. Με κείμενα της έχει συμμετάσχει σε συλλογικά έργα των εκδόσεων Αρχέτυπο και Άγνωστο. Υπογράφει την εφηβική σειρά μυστηρίου Οι σκοτεινές ιστορίες του νεαρού Πόε από τις εκδόσεις Polaris, ενώ από τις ίδιες εκδόσεις κυκλοφορεί και το μυθιστόρημα Δαιμόνιος Βάκχος που έχει γράψει μαζί μα τον συγγραφέα Αντώνη Αντωνιάδη. Διατηρεί προσωπική στήλη στη σελίδα nyctophilia.gr, όπου αρθρογραφεί τακτικά. Το τελευταίο της βιβλίο έχει τίτλο Οι Μάγισσες και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αρχέτυπο.