The Cabinet of Curiosities: Ψαχουλεύοντας τα ερμάρια της περιέργειας...

The Cabinet of Curiosities: Ψαχουλεύοντας τα ερμάρια της περιέργειας...

Δεν υπάρχει, θεωρώ, horror fan που να μην έχει ήδη δώσει τουλάχιστον μία ευκαιρία στο τελευταίο project του Guillermo del Toro, “The Cabinet of Curiosities”, που προβλήθηκε μέσω του Netflix. Για όσους, βεβαία, δεν το έχουν κάνει ακόμη, το σημερινό Watch me ίσως σας δώσει ένα λόγο παραπάνω για να ξεκινήσετε την προβολή απόψε...

Σε αυτή την τηλεοπτική ανθολογία, λοιπόν, παράξενοι εφιάλτες εκτυλίσσονται μέσα στα οκτώ επεισόδια που περιλαμβάνει, σε μια οπτικά εντυπωσιακή, συγκλονιστική συλλογή τρόμου που επιμελείται ο Guillermo del Toro. Οι τίτλοι των επεισοδίων είναι οι εξής:

  • Lot 36
  • Graveyard Rats
  • The Autopsy
  • The Outside
  • Pickman's Model
  • Dreams in the Witch House
  • The Viewing
  • The Murmuring

Αρχικά, ας πούμε δυο πράγματα για το τι ήταν τα “ερμάρια της περιέργειας”. Στην Ευρώπη του 16ου και 17ου αιώνα, αναπτύχθηκε ένας μοναδικός τρόπος συλλογής και οργάνωσης συλλογών. Αυτό ήταν το kunst- ή wunderkammer που κυριολεκτικά μεταφραζόταν ως art- ή wonder-room, ή όπως είναι περισσότερο γνωστό στα αγγλικά, το cabinet of curiosities. Τα ερμάρια της περιέργειας ήταν η αντίδραση των αριστοκρατών σε όσους προσπαθούσαν να ζωντανέψουν τα πλούσια πάρτι που γίνονταν κατά τη διάρκεια της ιταλικής Αναγέννησης. Κυμαίνονταν σε μεγέθη, από τόσο μικρά όσο ένα ειδικό έπιπλο με πολλά συρτάρια, ως το μέγεθος ενός ολόκληρου δωματίου.


Frans Francken the Younger, Chamber of Art and Curiosities, 1636


Domenico Remps, Cabinet of Curiosities, ca. 1690.

Ο Del Toro έχει γράψει δύο από τα επεισόδια, αλλά τα επιμελήθηκε όλα και συγκέντρωσε οκτώ σκηνοθέτες για να δημιουργήσει αυτούς τους αυτόνομους εφιάλτες. Εν τω μεταξύ, η σκηνοθετική ομάδα του Del Toro είναι γεμάτη με μερικούς από τους πιο ξεχωριστούς σκηνοθέτες τρόμου, όπως η Jennifer Kent του The Babadook, η Ana Lily Amirpour του A Girl Walks Home Alone at Night και ο David Prior του The Empty Man. Αλλά ο καθένας κρατά το χαρακτηριστικό στυλ σκοτεινού παραμυθιού του Del Toro.

Στην ανθολογία υπάρχουν αρκετές άμεσες προσαρμογές των ιστοριών του Lovecraft. Κάθε επεισόδιο είναι πιο μπερδεμένο και ανατριχιαστικό από το προηγούμενο. Βέβαια, δεν είναι κάθε επεισόδιο του Cabinet of Curiosities αναγκαστικά τρομακτικό με την έννοια των jump-scares. Η σειρά πραγματεύεται κάθε λογής διαφορετικά θέματα από την απληστία και τη διαφθορά μέχρι τη ματαιοδοξία και την απώλεια. Όλα αυτά τα συναισθήματα είναι πλεγμένα σε κεφάλαια διαφορετικών επιπέδων τρόμου. Όλα τα επεισόδια μοιράζονται τα πλεονεκτήματα που τους δίνουν ο χρόνος, μια και κάθε επεισόδιο διαρκεί τουλάχιστον μία ώρα, και η στιβαρή ερμηνεία των ηθοποιών. Τα special effects και το μακιγιάζ είναι επίσης μεγάλα ατού της σειράς. Οι σκηνοθέτες δεν τσιγκουνεύονται ούτε όσων αφορά τη βία. Body horror, μια ιδιαίτερα σκοτεινή ατμόσφαιρα, συναρπαστικές έννοιες που εκφράζονται με τρομακτικούς τρόπους – υπάρχουν πολλά που μπορούν να απολαύσουν οι θαυμαστές του τρόμου. Προσωπικά ξεχώρισα τα επεισόδια ένα (Lot 36), δύο (Graveyard Rats) και πέντε (Pickman’s Model), για την ιδιαίτερα σκοτεινή τους ατμόσφαιρα, την κλειστοφοβική διάθεση και την ερμηνεία των πρωταγωνιστών.

Καλά Χριστούγεννα σε όλους και καλές προβολές!

Ξέρατε ότι…

Τα επεισόδια πέντε και έξι, Pickman's Model και Dreams in the Witch House αντίστοιχα, είναι διασκευές διηγημάτων που γράφτηκαν από τον H.P. Lovecraft και δημοσιεύτηκαν στο Weird Tales: "Pickman's Model" τον Οκτώβριο του 1927 και "Dreams in the Witch House" τον Ιούλιο του 1933.

Ο Del Toro παρουσιάζει κάθε επεισόδιο αποτίοντας φόρο τιμής στον Άλφρεντ Χίτσκοκ, ο οποίος παρουσίαζε κάθε επεισόδιο του The Alfred Hitchcock Hour (1962) και, ως υλικό αρχείου, στη σειρά remake Alfred Hitchcock Presents (1985). Ο Χίτσκοκ πέθανε το 1980.