Άρθρο | Σάγκμα: τα μυστήρια μιας γοητευτικής περιπέτειας στο κέντρο της Γης

Άρθρο | Σάγκμα: τα μυστήρια μιας γοητευτικής περιπέτειας στο κέντρο της Γης

Νομίζω ότι δεν θα διαφωνούσατε αν σας έλεγα ότι οι παλιότερες σειρές κινουμένων σχεδίων, ειδικότερα αυτές της δεκαετίας του ’80, ήταν περισσότερο ενδιαφέρουσες και ‘πολύπλοκες’ σε σχέση με τις σημερινές παιδικές εκπομπές οι οποίες τείνουν να είναι απολύτως και απαράβατα… ‘παιδικές’! Φυσικά, όπως είναι λογικό, την εποχή που τις παρακολουθούσαμε δεν μπορούσαμε επ’ ουδενί να φανταστούμε το υπόβαθρο των στοιχείων πάνω στα οποία βασίστηκε η δημιουργία τους, παρά μόνο αργότερα, παρακολουθώντας τες ξανά, μέσα από την ματιά του ενήλικα που ‘κουβαλάει’ μέσα του εκείνες τις γνώσεις που καταφέρνουν να ‘ξεκλειδώσουν’ νοήματα και αναπαραστάσεις που τότε δεν γνωρίζαμε καν την ύπαρξη τους. Αποφάσισα λοιπόν να παρακολουθήσω ξανά την σειρά ‘Σάγκμα’ (τίτλος πρωτότυπου: ‘Les Mondes Engloutis’) και τολμώ να ομολογήσω ότι ήρθα αντιμέτωπος με μια σειρά στοιχείων που μόνο έκπληξη και τρομακτική εντύπωση μου προκάλεσαν κατά την διάρκεια της. Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή, ξεκινώντας αυτό το καθοδικό ταξίδι προς τα έγκατα της Γης…

Η σειρά κινουμένων σχεδίων ‘Σάγκμα’ έκανε πρεμιέρα στο γαλλικό τηλεοπτικό δίκτυο Antenne2, από το 1985 έως και το 1987, και αποτελείται από δύο σεζόν των 26 επεισοδίων η καθεμία. Στην Ελλάδα προβλήθηκε πρώτη φορά το 1987 (σε επανάληψη το 1989 και 1992) από το κανάλι της ΕΡΤ1. Το σενάριο είναι δημιουργία της Γαλλίδας Νίνα Βολμάρκ, συγγραφέας και σεναριογράφου, γνωστή για την δημιουργία της sci-fi σειράς κινουμένων σχεδίων ‘Η Οδύσσεια του Διαστήματος’ (τίτλος πρωτότυπου: ‘Ulysses 31’), μια θρυλική σειρά στην οποία είχε αναμείξει στοιχεία sci-fi/space opera και ελληνικής μυθολογίας και είχε προκαλέσει μεγάλη αίσθηση και στην χώρα μας κατά την προβολή της.

Η σειρά ‘Σάγκμα’ ξεκινάει στην γη της Νέας Αρκαδίας, μια πολιτεία η οποία βρίσκεται στα έγκατα της Γης. Εκεί είχε βρει καταφύγιο ο λαός των Αρκάδων, μετά από τον καταστροφικό κατακλυσμό που είχε συμβεί κατά το παρελθόν στην επιφάνεια. Οι απόγονοι τους, μη γνωρίζοντας ότι στην επιφάνεια της Γης η ζωή συνεχίστηκε, αποφάσισαν να μείνουν απομονωμένοι στα έγκατά της, απαγορεύοντας την οποιαδήποτε πρόσβαση στα παιδιά τους που έχει να κάνει με το παρελθόν και την ιστορία τους, ώστε να τα προφυλάξουν από την περιέργεια που θα γεννούσε η επιθυμία για αναζήτηση στην επιφάνεια της Γης. Πλέον, η Νέα Αρκαδία, έχει να αντιμετωπίσει ένα μεγάλο πρόβλημα με τον τεχνητό της ήλιο, τον Σάγκμα, ο οποίος μέρα με την μέρα αργοπεθαίνει, θέτοντας τους σε κίνδυνο από την έλλειψη ζωής και ενέργειας που τους πρόσφερε. Η περιέργεια όμως των παιδιών τους και η αγωνία για την κατάσταση του Σάγκμα, και κατά συνέπεια του ίδιου του μέλλοντος τους, τα κάνει να εισχωρήσουν κρυφά στην Βιβλιοθήκη, στην οποία φυλάσσονται όλα τα αρχεία που αφορούν πληροφορίες και γνώσεις από το παρελθόν τους. Τότε αποφασίζουν να δημιουργήσουν ένα πλάσμα κατά τα πρότυπα των προγόνων τους (οι σημερινοί κάτοικοι της Νέας Αρκαδίας δεν αναπτύσσουν πόδια), την αγγελιοφόρο Αρκάνα (στα ελληνικά αποδόθηκε ως Αθηνά), πείθοντας τους Γηραιότερους να την στείλουν στην επιφάνεια, μετά από τις γνώσεις που τους αποκαλύφθηκαν από τα αρχεία, για να φέρει βοήθεια και να σώσουν τον ήλιο τους. Στην πορεία τους προς την επιφάνεια, η Αθηνά, παρέα με τους Μπικ και Μπακ, δύο χαριτωμένα πλασματάκια που μοιάζουν με πανγκολίνους και θεωρούνται τα πιο παλιά είδη του κόσμου τους, καθώς και το ιπτάμενο όχημα τεχνητής νοημοσύνης Σαγκ-Σαγκ, θα γνωρίσουν τον Σπάρτακο, έναν πρώην σκλάβο και μονομάχο, καθώς και τα δύο αδέρφια Μπομπ και Ρεβέκκα. Κάπου εδώ αρχίζουν οι περιπέτειες της παρέας μιας και οι Πειρατές που λυμαίνονται τα περάσματα κάτω από την Γη θα τους απαγάγουν. Έτσι στην προσπάθεια τους να δραπετεύσουν αποφασίζουν να επιστρέψουν στην γη της Νέας Αρκαδίας για να σωθούν, ώστε να οργανώσουν από κοινού και πάλι την δράση τους για την σωτηρία του ήλιου Σάγκμα και την συνέχιση της ζωής στο κόσμο τους.


Τα παιδιά της Νέας Αρκαδίας δημιουργούν την Αρκάνα

Ξεκινώντας από τους κατοίκους της Νέας Αρκαδίας, που μετακινήθηκαν στα έγκατα της Γης από την επιφάνεια της, ώστε να σωθούν από τον καταστροφικό κατακλυσμό, συνειρμικά μου έρχεται στο μυαλό η περιοχή της Αρκαδίας στην Πελοπόνησσο. Ένας τόπος ο οποίος βρίθει από μύθους, θρύλους, συμβολισμούς και μυστικές παραδόσεις που ξεκινούν από τα χρόνια της Αρχαιότητας. Ένας τόπος ο οποίος έχει υμνηθεί και αποτελεί σημείο αναφοράς για καλλιτέχνες, διανοητές, περιηγητές και γαλαζοαίματους. Όλοι τους προσπαθούσαν να αναδείξουν την σημασία του τόπου αυτού και της απόκρυφης παράδοσης του . Από τον Βιργίλιο, τον Μπάϊρον και τον Γκαίτε, τους Προραφαηλίτες και τον Νικολά Πουσέν (με τον περίφημο πίνακα ‘Et In Arcadia Ego’), μέχρι τους Καρλομάγνους βασιλείς οι οποίοι επιθυμούσαν να γενεαλογηθούν Αρκάδες, όλοι προσπάθησαν να γίνουν κοινωνοί του Αρκαδικού Ιδεώδους. Πηγαίνοντας πίσω, στους μύθους και τους θρύλους που αφορούν την περιοχή, γνωρίζουμε πως η ζωή ξεκίνησε από εκεί. Όπως στους μύθους λοιπόν, έτσι και εδώ, η Νέα Αρκαδία της σειράς κινουμένων σχεδίων, είναι η περιοχή στην οποία η ζωή έκανε ‘επανεκκίνηση’ από τους κατοίκους της, ξεκινώντας πάλι από την αρχή, συνεχίζοντας και κρατώντας καλά φυλαγμένα τα μυστικά και την σοφία του παρελθόντος. Ένας τόπος μυσταγωγικός, στον οποίο η απόκρυφη γνώση που παραμένει κλειδωμένη, μακριά από τα κοινά βλέμματα, και ο απλός και χαρούμενος τρόπος ζωής μέσα στο φυσικό τοπίο, έρχονται σε συσχετισμό και θεωρώ ότι δεν είναι τυχαία η επιλογή της Βολμάρκ να δώσει αυτό το όνομα στην περιοχή και τους κατοίκους κατά την συγγραφή του σεναρίου της σειράς. Είναι ένα από τα κύρια –και πρώτα- στοιχεία τα οποία με έκανε να δώσω λίγο παραπάνω σημασία σε αυτό που θα ακολουθούσε στα επόμενα επεισόδια.

Επιπρόσθετα, θα ήθελα να τονίσω σε αυτό το σημείο την χαρακτηριστική αρχιτεκτονική δομή της Νέας Αρκαδίας, η οποία παραπέμπει ξεκάθαρα στον ‘Δίσκο του Άλντερσον’ μια υποθετική μεγακατασκευή που πήρε το όνομα της από τον Νταν Άλντερσον, έναν επιστήμονα και μεγάλο λάτρη της επιστημονικής φαντασίας. Έτσι λοιπόν η Νέα Αρκαδία είναι μια επίπεδη σχεδόν κυκλική κατασκευή, ακτίνας πολλών εκατοντάδων χιλιομέτρων, η οποία στην επιφάνεια της φιλοξενεί τις κατασκευές, τα κτίρια και το περιβάλλον της, και που στο μέσο του δακτυλίου αυτού φέρει έναν τεχνητό ήλιο. Μια ξεκάθαρη αναφορά, προερχόμενη από τον χώρο της επιστημονικής φαντασίας, που δίνει μια ακόμα ενδιαφέρουσα προοπτική στον κόσμο αυτόν που ζει και αναπτύσσεται κάτω από την επιφάνεια της Γης.


H Αρκάνα μπροστά στους Γηραιότερους

Ένα δεύτερο στοιχείο το οποίο μου προκάλεσε το ενδιαφέρον είναι η πρωταγωνίστρια της σειράς, η αγγελιοφόρος Αρκάνα (ή Αθηνά, κατά την ελληνική απόδοση). Όπως γνωρίζουμε, στα λατινικά η λέξη ‘arcana’ σημαίνει το μυστικό, το κρυφό. Είναι η απόκρυφη εκείνη γνώση που παραμένει φυλαγμένη από τους αμύητους. Έτσι και εδώ, η Αρκάνα είναι η αγγελιοφόρος που τα παιδιά της Νέας Αρκαδίας κατασκεύασαν με τεχνολογία (αναφέρεται και ως σουπερ γεωφυσική, μιας και δημιουργήθηκε από πέτρωμα σε συνδυασμό με τεχνολογία ακτινοβολιών) και η οποία κουβαλά μέσα της την γνώση του παρελθόντος καθώς και μεταφυσικές δυνάμεις. Παράλληλα όμως με την αρχική ονομασία του χαρακτήρα της, ακόμα και το ελληνικό όνομα Αθηνά που της απέδωσαν στην χώρα μας, αποτελεί και πάλι σημαντικό στοιχείο μιας και όπως γνωρίζουμε η θεά Αθηνά ήταν, μεταξύ άλλων, η θεά της Σοφίας, όπως ακριβώς και η χαρακτήρας μας λόγω της σοφίας και των γνώσεων του παρελθόντος που η ίδια κατέχει.


Η Αρκάνα

Οι υπόλοιποι χαρακτήρες της ομάδας που πρωταγωνιστούν στην σειρά είναι ένας πρώην σκλάβος και μονομάχος, ο Σπάρτακος. Πρόκειται για μια άμεση και ξεκάθαρη ιστορική αναφορά του ονόματος που παραπέμπει στον γνωστό Σπάρτακο, τον ήρωα της αρχαιότητας, στοιχεία του οποίου δανείστηκαν για τον χαρακτήρα της σειράς. Ο Σπάρτακος αφού δραπέτευσε, μετά την εξέγερση που ηγήθηκε, μεγάλωσε μέσα στα υπόγεια περάσματα της κοίλης Γης, κάνοντας τον να γνωρίζει πολλές από τις υπόγειες διαδρομές και τους κόσμους της. Οι δύο παγκολίνοι που πρωταγωνιστούν, οι Μπικ και Μπακ, αναφέρεται πως υπάρχουν από πολύ παλιά και αυτό γιατί σαν χαρακτηριστικό τους έχουν ότι φέρουν πόδια (σε αντίθεση με τους Νέους Αρκάδες). Επίσης τρίβοντας τις μύτες του μπορούν να δημιουργήσουν φωτιά ενώ μπορούν να ανασύρουν και σημαντικές πληροφορίες. Λειτούργησαν κυρίως ως ‘comedy relief’ χαρακτήρες κατά την διάρκεια της σειράς (όπως και οι Πειρατές, στους οποίους θα αναφερθούμε παρακάτω). Ακόμα είναι τα δύο αδέρφια, ο Μπομπ και η Ρεβέκκα, δυο ανθρώπινα παιδιά από την επιφάνεια της Γης, που αποφάσισαν να ακολουθήσουν και να βοηθήσουν την Αρκάνα και τον Σπάρτακο στην προσπάθεια τους να σώσουν τον Σάγκμα. Τέλος, έχουμε το ιπτάμενο μηχανοκίνητο σκάφος Σαγκ-Σαγκ, το οποίο φέρει προηγμένη τεχνητή νοημοσύνη και αποτελεί το μέσο μεταφοράς της ομάδας. Δεν έχουμε πολλές πληροφορίες για αυτό το μηχανικό κατασκεύασμα, πέραν του ότι είναι πολύ παλιό και απλά υπήρχε στην Νέα Αρκαδία. Επίσης, το Σαγκ-Σαγκ ήταν το μόνο που επιτρεπόταν να μπαίνει στην Μυστική Βιβλιοθήκη της Νέας Αρκαδίας!

Τέλος, όπως αναφέραμε και παραπάνω υπάρχουν και οι Πειρατές, οι οποίοι λυμαίνονται τα υπόγεια περάσματα και προσπαθούν να κερδίσουν χρήματα και εξουσία μέσα από διάφορες δραστηριότητες στους διάφορους κόσμους κάτω από την Γη. Σκοπός τους είναι η απαγωγή της Αρκάνα (μιας και την θεωρούν πολύτιμη λεία, που θα τους αποφέρει μεγάλο κέρδος) και έτσι δεν είναι λίγες οι φορές που οι πρωταγωνιστές μας έρχονται σε σύγκρουση με τους Πειρατές (τις περισσότερες φορές μέσα από αστείες σκηνές), οι οποίοι εξυπηρετούν και αυτοί το ‘comedy relief’ στοιχείο της σειράς. Το καταλαβαίνεις εξάλλου και από τα ονόματα τους: ο Γκαζούλης, ο Μαθηματούλης, η Ομορφούλα και ο Σκανδαλούλης αποτελούν την κύρια τετράδα που ηγείται της Συμμορίας τους. Παρόλα αυτά, το αξιοθαύμαστο είναι ότι ανάμεσα στις ομάδες των Πειρατών υπάρχει ανταγωνισμός και φιλονικίες, ώστε το ηγετικό στέλεχος της κάθε πειρατικής ομάδας να αναλάβει την αρχηγία. Παρατήρησα ότι στην σειρά, υπάρχει ένα οργανωμένο δίκτυο μέσων επικοινωνίας μεταξύ των Πειρατών (όπως τηλεοπτικά προγράμματα και ραδιόφωνο) τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί από την εκάστοτε πλευρά, ώστε να χειραγωγήσουν την μάζα των υπολοίπων Πειρατών ως προς τις αποφάσεις και τα σχέδια των ηγετικών στελεχών τους. Δεν είναι τυχαίο ότι το πρωτότυπο όνομα της Ομορφούλας, που είναι η εκφωνήτρια του ραδιοφωνικού σταθμού, είναι Massmedia και φυσικά είναι η φιλενάδα του Γκαζούλη, του αρχηγού της πειρατικής μας παρέας (τελικά ακόμα και κάτω από την Γη, τα ίδια συμβαίνουν…)


H Νέα Αρκαδία

Πέρα από όλα αυτά όμως, το σημαντικότερο στοιχείο της σειράς είναι ότι ο κόσμος στον οποίο εκτυλίσσεται είναι ένας υπόγειος κόσμος, κάτω από την επιφάνεια της Γης. Αλήθεια, πόσες θεωρίες έχουν αναπτυχθεί σχετικά με το ζήτημα της 'κούφιας γης' (ή 'κοίλης γης') από μυριάδες επιστήμονες και ερευνητές. Μια γοητευτική θεωρία η οποία συναντάται από τα αρχαία ακόμα χρόνια, ως μέρος της μυθολογίας των διαφόρων λαών, όπως για παράδειγμα ο Άδης, ο κάτω κόσμος των νεκρών της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας. Κατά την διάρκεια της σειράς, παρατηρούμε ότι οι πρωταγωνιστές μας επισκέπτονται πολλούς και διαφορετικούς κόσμους, με τις δικές τους παραδόσεις και χαρακτηριστικά ο καθένας. Διαθέτουν πληθυσμό, αρχιτεκτονική, πολιτισμό, φυσικό περιβάλλον, εποχές και συνδέονται μεταξύ τους με ένα γιγαντιαίο δίκτυο στοών (τα λεγόμενα ‘περάσματα’) τα οποία επιτρέπουν να ταξιδεύεις από το ένα μέρος στο άλλο. Η ‘κούφια γη’ είναι μια θεωρία που συναρπάζει εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Η αλήθεια είναι ότι πρώτη φορά ήρθα σε επαφή με αυτή μέσω του κλασσικού αριστουργήματος ‘Ταξίδι στο Κέντρο της Γης’ του Ιουλίου Βερν, που εκτός από την αριστοτεχνική γραφή και την αγωνιώδη εξιστόρηση του, θυμάμαι πόσο μεγάλη εντύπωση μου είχαν κάνει οι εικόνες που συνόδευαν το κείμενο, απεικονίζοντας πλάσματα, τεράστια φυτά και υπόγειους κόσμους, δοσμένα μέσα από την αχαλίνωτη φαντασία του Ζωρζ Ρου.

Η πρώτη επίσημη τοποθέτηση στο ζήτημα της ‘θεωρίας της κούφιας γης’, έγινε το 1692 από τον Έντμουντ Χάλεϊ, που με βάση επιστημονικά δεδομένα, δημοσίευσε μια εργασία του στο ‘Philosophical Translation of the Royal Society of London’. Υποστήριζε αυτό ακριβώς. Ότι η Γη είναι κούφια και ότι μέσα της περιλαμβάνει άλλα δύο ομόκεντρα κελύφη και έναν κεντρικό σφαιρικό πυρήνα. Κάθε επίπεδο έχει δική του ατμόσφαιρα, τους μαγνητικούς πόλους του και ότι είναι ήδη κατοικημένα ή κατοικήσιμα μιας και φωτίζονται από την ίδια τους την ατμόσφαιρα! Και πραγματικά, παίρνοντας ως δεδομένο αυτή την αντίληψη του Χάλεϊ, βλέπουμε ότι η σειρά πατάει ακριβώς σε αυτή την θεωρία. Δίνεται η αίσθηση ότι οι πρωταγωνιστές μας ταξιδεύουν σε πολλαπλά επίπεδα μέσω των διαστρωματώσεων που υπάρχουν (τα ομόκεντρα κελύφη του Χάλεϊ) και ότι ο κάθε κόσμος που συναντούν έχει την δική του ατμόσφαιρα αλλά και το δικό του κλίμα, μιας και υπάρχουν κόσμοι που βρίσκονται μέσα στην έρημο, σε τροπικές ζούγκλες ή ακόμα και σε πολικά τοπία τα οποία είναι καλυμμένα από πάγο. Από κέλυφος σε κέλυφος και από επίπεδο σε επίπεδο, την μετάβαση αυτή εξυπηρετούν τα ‘περάσματα’ που αναφέραμε και παραπάνω. Φυσικοί οδοί που, πολλοί ταξιδευτές κάτω από την επιφάνεια, χρησιμοποιούν στις περιπλανήσεις τους. Ακόμα, ένα από τα χαρακτηριστικά αυτών των περασμάτων είναι οι χρονικές μεταβολές που παρατηρούνται κατά την περιπλάνηση των πρωταγωνιστών μας. Εκτός από την φυσική τους μετακίνηση από σημείο σε σημείο, δύναται αρκετές φορές να πέσουν σε χωροχρονικά αδιέξοδα που τους βάζει σε ακόμα μεγαλύτερες περιπέτειες. Επίσης, ο χρόνος κυλάει διαφορετικά στο εσωτερικό της Γης, απ’ ότι στην επιφάνεια του. Σύμφωνα με έναν υπολογισμό που κάνει ο Μπομπ στην αρχή της σειράς, όταν αποφασίζουν να ακολουθήσουν την Αρκάνα και τον Σπάρτακο παρέα με την αδερφή του την Ρεβέκκα, λέει συγκεκριμένα ότι θα ολοκληρώσουν το ταξίδι τους και θα είναι στην ώρα τους για το μεσημεριανό τραπέζι. Ίσως αποτελεί μια απλοϊκή προσέγγιση σχετικά με τον συγχρονισμό της επιφάνειας με τον πυρήνα της γης, αλλά σίγουρα είναι μια προσθήκη που δεν περνάει απαρατήρητη από το σενάριο.


Ένα... επικίνδυνο παιχνίδι

Όσον αφορά τώρα την απεικόνιση αυτών των κόσμων, σε πολλές περιπτώσεις είναι εξαιρετικά ατμοσφαιρική και μυστηριώδης, χρησιμοποιώντας χαρακτηριστικά γνωρίσματα λαών της ανθρώπινης ιστορίας, όπως της κινεζικής, της αιγυπτιακής, της ελληνικής, των Αζτέκων κτλ, αλλά και φανταστικά χαρακτηριστικά που δίνουν μια πιο απόκοσμη, τεχνολογική, μεταποκαλυπτική έως και σουρεαλιστική και φαντασιακή απεικόνιση τους. Τα ταξίδια κάτω από την γη με σκοπό την σωτηρία του Σάγκμα, σίγουρα δεν στερούνται πρωτοτυπίας. Τόσο η απόδοση τους από το σχεδιαστικό τμήμα της ομάδας που το δημιούργησε, όσο και το σενάριο της Βολμάρκ, αποδίδουν με ένα ευρύ φάσμα την ποικιλότητα των κατοίκων κάτω από την επιφάνεια της γης και των κόσμων τους. Πολιτισμοί χαμένοι σε ανεξερεύνητα βάθη, ξεχασμένοι από θεούς και ανθρώπους, έρχονται και πέφτουν στο διάβα της αγγελιαφόρου Αρκάνα και των συντρόφων της. Μυστήρια που καλούνται να βρουν την λύση τους, καταστάσεις στις οποίες παρεμβαίνουν για να βοηθήσουν τους κατοίκους των περιοχών που συναντούν, όλα αποτελούν μέρος της προσπάθειας τους για περισσότερα στοιχεία που θα τους φέρει ένα βήμα πιο κοντά στο πολύτιμο υλικό το οποίο επιζητούν να βρουν για να σώσουν τον ήλιο τους, τον Σάγκμα.

Πολλές φορές η σεναριογράφος επιστρατεύει υπαρκτούς χαρακτήρες από την παγκόσμια ιστορία, όπως ο Δημοσθένης, ο Άινσταϊν, ο Συρανό κτλ. Αυτό βέβαια δεν έχει και πολύ νόημα αν προσπαθήσουμε να το βάλουμε σε μια λογική σειρά βάση του σεναρίου, απλά πιστεύω ότι χρησιμοποιήθηκαν για να δώσουν μια ποικιλία στα επεισόδια και να τραβήξουν ενδεχομένως το ενδιαφέρον των παιδιών που παρακολουθούσαν το πρόγραμμα, μέσω αυτών των γνωστών προσωπικοτήτων. Κάποιες άλλες φορές πάλι χρησιμοποιούνται αναφορές από γνωστές ιστορίες, όπως για παράδειγμα ένα καταπληκτικό επεισόδιο που πατάει πάνω στην ιστορία ‘Ο Αυλητής του Χαμελίν’ των αδερφών Γκριμ ή κάποιο άλλο επεισόδιο το οποίο μόνο ως σουρεαλιστικό και ‘trippy’ μπορεί να χαρακτηριστεί, στο οποίο σε μια προσπάθεια ζωής και θανάτου οι πρωταγωνιστές μας πολεμάνε με επικίνδυνους αντιπάλους ως πιόνια πάνω σε μια… σκακιέρα! Γενικά η σειρά έχει μια έντονη σουρεαλιστική και ψυχεδελική σε σημεία χροιά, καταφέρνοντς σε στιγμές να σου βγάλει μια αγχωτική διάθεση και μια καταθλιπτική και μουντή 'εικόνα', γι' αυτό και χρησιμοποιεί κάποιους χαρακτήρες (όπως οι πειρατές) που καταφέρνουν να ελαφρύνουν την ατμόσφαιρα. Θρύλοι, πλάσματα, μαγεία, τεχνολογία, παράξενοι ταξιδευτές, μυστήρια μέρη είναι μερικά από αυτά που ο τηλεθεατής θα ζήσει σε αυτό το απόκοσμο και πολλές φορές αλλόκοτο και αλλόκοσμο ταξίδι.


Γκαζούλης, Μαθηματούλης και Σκανδαλούλης

Γενικά βλέπουμε ότι η σειρά δανείζεται πολλά και ποικίλα στοιχεία τόσο από την ιστορία, την μεταφυσική, τις παραδόσεις, τους θρύλους, την επιστημονική φαντασία και πολλά άλλα πεδία, με σκοπό να εμπλουτίσει αυτή την μεγάλη περιπέτεια. Αν με ρωτάτε, όχι δεν είναι μέσα στα καλύτερα κινούμενα σχέδια που μπορεί να έχω παρακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια. Σίγουρα όμως δεν είναι κακό. Οι αναφορές του σε κάθε σχεδόν επεισόδιο το κάνουν εξαιρετικά ενδιαφέρον και παραδόξως… ‘ενήλικο’ (τόσο που υπάρχουν επεισόδια που ξεχνάω ότι πρόκεται για παιδικό πρόγραμμα!)

Μετά από όλα αυτά, τολμώ να πω ότι η παρακολούθηση του μετά από τόσα πολλά χρόνια ήταν ευχάριστη και με έκανε να αναρωτηθώ για πολλές από τις αναφορές του κατά την διάρκεια των επεισοδίων του. Σίγουρα δεν είναι μια απλοϊκή σειρά κινουμένων σχεδίων και σίγουρα η βασική δημιουργός χρησιμοποίησε σκοπίμως τα στοιχεία που ανακάλυψα καθώς παρακολουθούσα τα επεισόδια. Όπως και να' χει αξίζει να του ρίξετε μια ματιά και είμαι σίγουρος ότι ανάμεσα στα περάσματα της κούφιας γης, 'ταξιδεύοντας' από περιοχή σε περιοχή, θα συναντήσετε πολλά και ενδιαφέροντα που θα σας τραβήξουν το ενδιαφέρον. Όπως λέει χαρακτηριστικά και στο τέλος του κάθε επεισοδίου:

Εσείς που πιστεύετε στους θρύλους... Ταξιδεψτε στα κρυμμένα μονοπάτια... Βοηθήστε μας να βρούμε το μυστικό του Σάγκμα...